fredag 6 mars 2009

Så ska jag bo lite högborgerligt

Om tre veckor ska jag flytta. Det är bara åtta månader sedan jag flyttade sist men nu är det dags igen.

Så å, vadan detta? Jo, jag har fått en lägenhet i ett hus med anor. Ett hus med historia och med minnen från den tiden när det begav sig. Då när stadens militärer fortfarande gick i uniform och hade titel, var respekterade och kallades för fint folk. Det hus som byggdes speciellt med tanke på dessa kraftens och maktens karlar och inte att förglömma deras fruar, de som stadens köpmän bugade lite extra för och skar lite extra tjocka ostskivor till vid provsmakningen.

De människor som satte prägel på och kryddade den lilla stadens samtalsämnen...jo, har du hört om majorskan...och överstens son som...för att inte tala om...

I det huset ska jag nu flytta in. Gå uppför den breda marmortrappan, se ut genom trappfönstren och också känna det där, det där extra, lite finare och lite förnämare. Att stiga lite i graderna för varje steg, varje våning...forts följer

Inga kommentarer: