måndag 19 januari 2009

Doktorn kan komma

Visst är det charmigt med en vit läkarrock, särskilt om den är oknäppt och fladdrar lite. Och särskilt om den som bär den är mörkhårig, det blir en sådan skön kontrast då.

Och visst är det speciellt charmigt om doktorn har väldigt varma händer och mycket bruna ögon, man liksom knäar en aning vid själva handslaget och när doktorn säger 'Hej, hur står det till?' och flyttar blicken från ens ena öga till det andra ögat och så tillbaka igen. Då är det nästan olidligt speciellt.

'Jo, tack bra, hur står det själv, eller jag menar nej, det är inte alls bra, annars skulle jag ju inte vara här, men usch så dumt det här blev' svarar man och slår ner blicken. Drar undan den svettiga handen och stryker luggen ur pannan. Så ytterst pinsamt det känns nu med den omtalade vackre doktorn framför en som nu också ler lite i ena mungipan.

Så gör ha en gest med den ena varma handen:

'Varsågod och sitt'

Och så sitter man där ytterst på stolen och ser allmänt spänd och neurotisk ut, svamlar om sina oregelbundna hjärtslag och om illamåendet och om svagheten i knäna och yrsel och kallsvett och sömnbesvär och allt man kan komma på.

Man vill ju göra ett ordentligt sjukt intryck på den här doktorn så man får komma flera gånger...som ett slags låtsasförhållande nästan.

Doktorn noterar och hummar (hmn, hmhm) och nickar lite förstående, lägger huvudet på sned, tittar lite snett uppåt och ser mycket tänkande ut och så till sist tar han fram det så många talar om.

Efter ett litet klick så är han i full gång.

Handen rör sig fram och tillbaka, rytmiskt och vant, och jag försöker snegla lite men vill inte avslöja ett allt för stort intresse, det kanske uppfattas på fel sätt. Eller rättare sagt avslöjar mig helt.

Jag håller andan och så till sist kommer det:

'Varsågod'

Han sträcker fram den och jag tittat lite fundersamt. Var det detta som alla pratade om händer när man besöker den här stiliga doktorn? Det där om något fysiskt??

Ett gult papper prydligt skrivet med van hand och ordentligt bokstaverat och ja, hör och häpna, kommaterat.

Ett recept på fysisk träning (FYSS) iställt för en massa piller!

Min blick plöjer snabbt över sidan och jag noterar:

'Dagliga promenader med stavar, lättare gymnastik i grupp 2 ggr i veckan, simning 1-2ggr i veckan, streching, avslappningsövningar, andningsövningar samt besök hos dietist.'

Jaha, det var alltså det här det handlade om, det fysiska jag hört talas om. Det var träningsprogram, fysisk träning.

Inga täta återbesök hos den populäre doktorn inte, inget längtande och trånande, ingen handpåläggning alls.

Men en sak är i alla fall säker - den doktorn kan verkligen det där med komma.

Ja - kommatering alltså...och säkert är han också en jäkel på satsbyggnad.

Eller vad tror Du?

Inga kommentarer: