söndag 18 januari 2009

Go´afton, mitt namn är Döden och jag kommer med en inbjudan

'Vem vill följa med mig på en annorlunda upplevelse?' frågade han.
'Jag hänger med', sa min kompis glatt, vinkade över axeln och gjorde armkrok med den magre, svartklädde mannen med det hålögda ansiktet. 'Kom så går vi då...'

Usch, vilken mardröm jag hade. Svårt att koncentrera mig på något annat den morgonen. Såg den där mannen på näthinnan så snart jag blinkade. Vilken otäck varelse. Och så hon då som glatt följde med, såg hon inte vem det var?

Nä, tydligen var hennes ögon förblindade på något sätt. Det är kanske så det fungerar - att den utvalde blir förblindad på något sätt och inte ser vem det verkligen är som kommer med invitationen. Kanhända det är lättare då att fånga sitt byte...som en otäck, hårig spindel som väver sina nät.

Men det var ju bara en mardröm. Men tänk ändå...

Döden i filmer från förr såg ju ut så. Så var jag där igen, svårt att lämna den där drömmen, men det var verkligen otäckt.

Men min syn på döden är ju helt annorlunda, de som läst alla bloggar vet ju vad jag skrivit om den.

Men tillbaka till livet här och nu:

Januari är snart passerad också. Det går fort, dagarna pinnar på. En del julsaker ligger fortfarande framme i väntan på att man ska ha lust att sortera bort dom - lika varje år. Roligt att plocka fram men ack...Det blir så tomt och kallt på ett sätt när dom försvinner.

Idag hörde jag faktiskt en vårfågel, kan inte säga vilken, men den tonen han tutade är definitivt en vårvinterfågels. Så än snurrar jorden, än lever hon trots att vi människor gör vad vi kan för att förstöra henne (för det är en hon, Moder Jord), inte medvetet kanske men i alla fall.

Vad ska man göra för att bli en bättre människa på den fronten då? Tja, allt man kan, skulle jag föreslå. Det kommer ändå inte att räcka till, men man ska aldrig ge upp.

Ser och hör att folk börjat bli mer och mer medvetna. De handlar ekologiskt, kravmärkt, närodlat. Återanvändningen ökar bl a julgranarna, bildäcken, papper, ja säkert en massa annat också.

Bra, bra. Fortsätt så och det kanske börjar synas på siffrorna vad det lider. Men dör färre i Indien, (blekmedlen), på teodlingarna (besprutningen för hand) osv?

Vem kontrollerar att det kravmärkta och ekologiska inte bara är ytterligare ett sätt för någon att tjäna ännu mera pengar? Vem kontrollerar kontrollören? Såg program om Fair Trade - rena bullshiten om jag får säga så. Inte var det de stackare som arbetade på tefälten som blev gynnande, nännemännsan.

Stödet hamnade i fickorna på någon som redan hade tjänat tillräckligt.

Så där fick vi något att fundera på.

Hur ställer man sig till detta?

Eller kanske det passar med 'Go´afton, jag heter Döden, kommer med en inbjudan - att börja jobba hos mig...'

Inga kommentarer: