måndag 23 februari 2009

Så var det slut på kolhydraterna


Japp, så var det bröd, ris och pasta bort och hit med smör, ost och grädde. Den senaste metoden som nu även gillas av socialstyrelsen och som visat sig bra på diabetiker också. Och kilona rasar. Äta fett-metoden.

Jag har köpt ett antal böcker i ämnet gå ner i vikt men den här metoden att man ska äta sig smal med det tidigare förbjudna fettet tilltalar mig särkilt mycket.

Såsen till kotletten gjord på 2 dl ren grädde, tjockt med smör på en mycket tunn brödskiva (flatbröd= få kolhydrater) och så på med några skivor ost. Ingen 17+ utan riktig ost. Några sådana mackor och man känner sig rätt nöjd. Och att tillägga - inget sockersug alls! Ingen tanke på choklad eller läsk möjligen en blodapelsin...

Törstig var jag, med det finns ju kranvatten...

Beställt en kokbok på nätet så får vi se hur det går...

Tja, hur gick det till tro. Ett kilo om året blir snart 10 kg på 10 år, enkel matematik det där. Och att ett antal motionsformer uteslutits, som att springa i trappan (trappor noll i min nuvarande tillvaro), tidigare sprang jag alltid i trappor pga det jobb jag då hade.

Ut och promenera förekommer, javisst, men inte 1-2 tim i rask takt som förr. Nu går man ett, två, tre steg och stanna och snusa, ett två tre, stanna och snusa osv. Det kallas hundpromenader. Ingen större fettförbränning där inte.

Så finns där också en viss lathet som krupit in under skinnet samt ett inslag av livsleda.

Inge´kul, inge´att göra för att härma barnen som numera är utflugna. Men ta en kaka eller bulle det är kul...

Så jag beställde också en bok i ämnet, KBT som det kallas. Orsaker till varför man äter onödigt och hur man ska lösa det problemet. Ja, det är mycket med böcker nu, särskilt när det är bokrea.

Att gå från kunskap till handling kan dock vara ett annat stort problem, ska se vad jag hittar för litteratur i det ämnet...

Ser inte fram emot fettisdagen imorgon för det blir bara grädde på assietten utan bulle och mandelmassa.

Men ni andra, ha en riktigt god semla imorgon!

Eller virka en, se bilden...(källa pennys house)

Inga kommentarer: