torsdag 6 november 2008

Ligger ni efter eller...

Det samtalades vid häcken mellan grannarna, det var nu ca 10-15 år sedan husen byggdes i det här villaområdet.

Trädgårdarna var anlagda och uppväxta, husen var ommålade och nu var vi inne i den perioden när det skulle glasas in, man skulle inte sitta ute utan inne/ute på något vis, bakom glas och ram, man skulle se naturen men inte vara i den, man skulle se fåglar, men inte direkt höra dem, man skulle sitta uppe långt in på nätterna och ändå inte känna av sommarnattens svalka, inte bli frusna. Man kunde tänka sig att flytta ut en säng och sova där i glashuset.

Själv har jag haft svårt för det där, antingen är jag ute eller så är jag inne.
Själva har vi flera rum som inte används, särskilt sedan barnen flyttade hemifrån. Så varför skaffa ett rum till?

Då skulle man ju behöva putsa glasen och städa ytterligare ett golv, tycker det är tillräckligt som det är.

Men den 'gubben gick inte hem' utan nu skulle alla göra som Svenssons gör, han som stod där framför sin inglasade veranda heter visserligen Bengtsson. Frågan löd förståss 'ni har väl glasat in?' och svaret blev 'nej, faktiskt inte'.

Han tittade lite föraktfullt på mig och sa bara 'Ligger ni efter eller...?'

Nej, vi ligger långt före tänkte jag. Vi har insett att man inte alltid ska göra som alla andra, just det är styrkan och modet. Och friheten. Och friden inombords. Bort med alla måsten!

Samhället skulle se betydligt annorlunda ut om inte alla 'gör som Svenssons gör...'

Våga vara dig själv, gå din egen väg, bry dig inte om att känna kraven på dig utifrån utan lev i din övertygelse om att vad du tycker och känner är rätt. Stå på dig!

Så där ja, så fick jag det sagt, nu känns det bättre.

Förresten har du börjat pynta till advent ännu? Ser att någon redan börjat ha tända ljusslingor ute - man kanske borde...?

Nähä du, den gubben gick inte!

Trevlig helg!

Inga kommentarer: