tisdag 21 oktober 2008

Homeopati eller rävgift

Varit till homeopaten idag och han hittade orsaken till mina förhöjda blodfetter, min lever har det jobbigt, sa han.

Ja, alltså inte pga alkoholmissbruk eller liknande utan det kära arvet man har från sina förfäder. Familjär hyperkolesterolemi kallas det. Om man så lever på gröna salladsblad enbart så bygger den det onda kolesterolet ändå.

Glöm det där med Becel (så äckligt!) - det minskar inte mitt KOLESTROL som hon på tv-reklamen säger så käckt. Detta klibbet har gjort att hennes tunga fastnat i gommen så hon kan inte ens uttala ordet rätt...

Familjär hyperkolesterolemi fanns i min släkt på mödernet; ett antal släktingar som plötsligt och helt oväntat damp i backen, stendöda.

Eller de gick till sängs på kvällen med långtflugna planer på morgondagens innehåll men vaknade i de sälla markerna (för att citera den som avlivat sin jakthund). Chockerade familjemedlemmar som saknat sin kompanjon vid morgonkaffet hittade vederbörande helt livlös med en antydande till leende på läpparna. Stendöd.

Nu har jag inte för avsikt att följa mina förfäder på det viset. Dessa var ofta jordbrukare som åt fet mjölk, riktigt smör och mycket fett fläsk och flera ägg varje dag för att ta några exempel. Visserligen hårt arbetande med vad hjälpte det.

Nej, nu ska man ta mediciner som i Fass mest kan liknas vid ett gift som visserligen kan sänka värdet på det farliga fettet men även tillföra kroppen främmande ämnen med så många biverkningar att själva medicinen kan misstänkas vara dödlig på sikt.

Att välja då blev lätt, jag valde homeopatiska preparat gjorda på Mariatisteln, en växt som innehåller sådana ämnen som hjälper levern att jobba lite extra och på det sättet få ner värdet. Utan biverkningar. Och helt naturligt!

Nej, prova alternativen och så jordnära som möjligt. Vi är ju sprungna ur jorden på något sätt och jag är övertygad om att medicinerna finns där också.

Det fanns ju ingen kemifabrik på stenåldern heller som tillverkade piller i olika färger. Och dom blev väl några år över fyrtio dom också, kan jag tro.

Björkaska är ett annat preparat men det återkommer jag till en annan dag.

Inga kommentarer: