onsdag 1 oktober 2008

Vackra död

En god vän berättar om sin gamla mamma som avlidit, om själva döden och om omhändertagandet före, under och efter.

Det är en vacker historia om varsamma händer som vårdar och tröstar, som får döden att bli något vackert. "Hon var så fin" upprepar hon flera gånger.

Att få sluta hemma är en önskan många har men få förunnat. Att få se sina nära och kära och sitt älskade hem innan man sluter ögonen och vilar ut från jordelivet.

Någon man håller av tar mina händer, sluter mina ögon, sköter om mig och klär mig fint, ordnar mig till det bästa, ett vackert avsked.

Ett minne för livet för de som är kvar sin stund på jorden.

En ödmjukhet inför livet och döden som vi alla är delaktiga i.

Ovanligt i dagens samhälle men det finns ju änglar på jorden också, och detta är ett exempel på det,

Ett mirakel mina vänner

1 kommentar:

Marie Domeij i Norrköping sa...

...och ännu en gång lyckas du avdramatisera det som skrämmer... får det att verka så naturligt - och det ÄR ju naturligt också... men usch... :-\(