fredag 3 oktober 2008

Visst är det roligt att diska

En vän berättar om ett besök hos en av sina bekanta:

'Och vet du, diskbänken var full med disk, odiskad alltså..'

Så väntar hon på att jag ska fylla i något men jag förblir tyst så hon fortsätter:

'Och det var skor fulla hallen, tidningarna låg i högar, ja du skulle ha sett'

'Mmm' blir svaret så hon fortsätter.....

'Hur kan man bara ha det så?'

'Ja hon trivs väl med det' blir mitt svar.

Min vän skruvar på sig och vet inte riktigt hur hur ska fortsätta men säger till slut:

'Ja jag har då fullt upp med att diska, städa och röja upp, det får man minsann se till, för tänk om det kommer någon.....'

'Någon som vadå?'

'Ser hur jag har det så man får skämmas'.

'Jaha, men vad är det att skämmas för' fortsätter jag

'Man är ju avslöjad, att man är lat och slarvig' svarar hon.

Så berättar jag om en bok jag nyss läst, där finns en kvinna som använder upp ALLT sitt porslin innan hon diskar (och samtidigt kan hon också torka ur skåphyllorna), hon tvättar inte förrän alla kläder ligger i tvättkorgen.

På det här viset kommer även de understa tallrikarna fram och alla kläder man VILL använda blir använda, resten skickar man till insamling.

'Hmhm', säger min vän, hon har inget svar på det.

Jag fortsätter med att berätta om boken jag läst - den dagen hon diskar sätter hon på alla CD-skivor som hon vill lyssna på (resten ja det förstår ni), bokar ett bord på kvällen och går ut och äter en god middag, för inte vill man ha mer disk den dagen.

Tvätten tar ett par dagar att fixa och medan maskinerna går plockar hon ihop, sätter in papper, dammar, frostar ur kyl-frys och annat som ligger efter. (Skorna i hallen...)

Sedan gör hon något kul på kvällen.

'Men vad gör hon då alla dagar hon inte diskar, tvättar och städar?'

'Hon skriver böcker, går på yoga, stickar, läser, vilar, promenerar och allt det där som vi inte har tid att göra för att vi är så rädda att någon ska komma på besök och se hur vi har det, säger jag.

'Ska vi gå och ta en kopp kaffe?' (Eller måste du hem och diska först?)

Använd tiden Du har till något roligt, skjut inte upp det tills du får tid - tiden du har är just nu.....

2 kommentarer:

Marie Domeij i Norrköping sa...

Men Monika!!! Du är så klartänkt!! Du reflekterar över det som för många "bara är så..."
Du ifrågasätter på de rätta ställena!!
Och våga nu inte sluta blogga - jag väntar med andakt på fler kloka berättelser...

Marie Domeij i Norrköping sa...

...o så undrar jag om den chockade personen varit hemma hos mig, förresten?! Förutom disken då, eftersom vi har diskmaskin.... ;-))